Publisert den

Tur til Garda Italia og Kirchberg Østerrike 12 – 19. mai 2026

I fint sommervær tirsdag 12. mai tok 7 glade og forventningsfulle pensjonister fra Lørenskog plass i bussen til Buss og Reiseservice, og turen gikk sammen med 16 andre pensjonister direkte til Gardermoen for flyavgang til Malpenza, Italia kl 11.00. Vi ankom Malpenza flyplass, Italia ca. kl 13.30. Her møtte vi vår sjåfør Tormod fra Buss og Reiseservice og ble ønsket velkommen til Italia, og vi fikk servert norske pølser i lompe, som smakte godt etter en lang flytur. 

Turen gikk videre direkte til vårt hotell «La – Perla» i Garda. Garda er et nydelig område som virkelig får frem det beste av det italienske landskapet. Her kan en nyte utsikten over den vakre innsjøen, ta en spasertur langs sjarmerende gater og oppleve italiensk gjestfrihet. Garda blir også kalt – byen som ga sjøen navn.

La-Perla hotell var et fint og trivelige hotell som lå sentralt i den nye delen av Garda by, bare 100 meter fra sjøen. Vi ankom hotellet på ettermiddagen og kunne gjøre oss kjent med omgivelsen i god tid før middagen på hotellet om kvelden.

Dag 2: Etter en god frokost dro vi på båttur på vakre Gardasjøen. Vi tok plass i bussen å kjørte det lille stykke til båthavna i Garda. Båten hadde avgang kl 11.00 og vi fikk ca. 1.5 times båttur til Simone, i et fint solskinn kunne vi nyte den fine naturen og fjellområde som ligger som bakgrunnsteppe til små og trivelige landsbyer.

Simone er en av de vakreste byene langs Gardasjøen. Her fikk vi god tid på egenhånd og vi kunne rusle rundt i gamlebyen eller besøke den gamle borgen. Mange fine små butikker og hyggelige spisesteder, hvor vi kunne ta en frivillge lunsj og ikke minst alle is boder med et utrolig utvalg. Vi ble henta av vår buss kl 15.00 og turen gikk tilbake til vårt hotell i god tid før middagen.

Dag 3: Denne dagen hadde vi fri og kunne gjøre hva vi ville. Været var ikke det aller beste, litt små regn i lufta, men etter hvert ble det oppholds vær. Flere av oss valgte å gå en tur rundt i de små hyggelig gatene, eller ta en tur rundt i gamlebyen og nyte en god lunsj. De aller sprekeste tok en tur opp på fjellet med gondolbanen for å nyte utsikten fra fjellet.

Det ble en fin og hyggelig dag i Garda by og vi rakk tilbake til vårt hotell før regn og 3 kraftige torden-smell satte inn. Dagen ble avslutta med en god middag og en fin kveld i den hyggelige salongen på hotellet.

Dag 4: Etter en god frokost var det tid å ta farvel med La-perla hotell og noen fine dager i Gardasjøen. Turen gikk videre til Kirchberg en liten sjarmerende alpe by i Østerrike. Vi kjørte via Brennerpasset og tok turen innom Innsbruck og besøkte det berømte rundmaleriet på 1000 kvadrat, som visser tyrolernes kamp mot franske og bayerske styrker i 1809, og hoppbakken Bergisel.

Her fikk vi god tid til å rusle rundt og nyte den fine utsikten over Innsbrukt. Vi tok en tur innom den trivelige restauranten og spiste en god lunsj og noen tok også en tur opp i bakken. Deretter gikk turen videre til Kirchberg.

Vi ankom vårt hotell Rosslwirt i god tid før middag. Et koselig hotell som lå mitt i sentrum og vi kunne gjøre oss litt kjent med omgivelsene. Kirchberg var en liten sjarmerende alpeby som lå flott til i Brixenatal mellom Kitzbüheler alpene og Kaisergebirge.

Dag 5: Etter en god frokost tok vi plass i bussen og turen gikk til Schloss Tratzberg slott. Her fikk vi en guidet omvisning på dette fantastiske flotte slottet, som i dag er privateid. Deretter gikk turen tilbake til hotellet, med frivillige lunsj under veis.

Dag 6: 17. mai

Vi møttes til en tidlig 17. mai frokost kl 07.00 og et fint pynta frokostbord med 17. mai løper og norske flagg.

Etter en god 17. mai frokost var det tid, for å ta farvel med hotellet for denne gangen og turen gikk til Gøttingen i Tyskland. I dag hadde vi en lang kjøre tur foran oss. Første stopp var Eichstätt her fikk vi en hyggelig overraskelse, «Servering av Sjampanje» og en markering av 17. mai. Aud og Lasse sto for serveringen. Ord for dage ved Aud og vi sang «Ja vi elsker» vår nasjonal

Aud og Lasse sto sto for serveringen. Ord for dagen ved Aud. Vi sang vår nasjonal sang «Ja vi elsker» Hurra – Hurra rop.

En fin markering av vår nasjonaldag og turen gikk videre til Knetzgau her fikk vi en lengere lunsj pause og en god snitzel som smakte godt, før vi tok fatt på dagens siste kjøre etappe til vårt hotell i Gøttingen. Vi sjekka inn på vårt hotell og gikk samla til spisesalen og fikk servert en god 17. mai middag som smakte god etter en lang kjøretur.

Dag 7: Etter en god frokost tok vi plass i bussen og kjørte via Hamburg til Lübeck hvor vi fikk dagens hoved pause, for så å kjøre videre til Kiel med båtavgang Stena Line kl 18.45. Vi fikk servert en buffe på båten.

Dag 8: Frokost på båten før vi ankom Gøteborg kl 09.00 og turen gikk direkte til Nordby senteret for litt handling og lunsj, før vi tok fatt på siste etappen. Vi var tilbake på Esso, Solheim ca kl. 15.00.

En stor takk til Buss og Reiseservice for et fint opplegg og en minnerik tur sammen med andre hyggelige pensjonister.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *