Publisert den

Tur til Rüdersheim 09 – 15 oktober 2022

I solskinn og fint høstvær tok 20 pensjonister fra vår forening plass i bussen  til Buss og Reiseservice med avgang fra Esso, Solheim kl 09.00. Vi kjørte via Drammen og Oslo tunnelen inn på E6, for å ta med 11 andre deltager på strekningen Oslo – Drammen.

Det ble en frivillige kaffe rast på Håby for så å kjøre direkte ned til Gøteborg, hvor Ferja til Kiel hadde avgang kl 18.45. Etter båt avgang felles middag på båten.

Neste dag gikk turen på fine veier gjennom Tyskland med flere små stopp og en lang lunsj pause. Vi ankom vårt hotell Trapp ca. kl 19.00 på kvelden, hvor en god middag venta på oss.

Hotell Trapp

Dag 3: Rüdesheim var en trivelig og livlig By. Dagen i dag var buss fri. Vi besøkte Georg Breuer her fikk vinsmaking og orientering om vin. Etter et hyggelig besøk hos hos Breuer gikk turen til Seilbanen for en tur opp til Niederwalddenkmal, et 38 meters høgt minnesmerke som markerer slutte på den tysk-franske krigen 1870. Det gikk også en fin sti opp til toppen, noe for de aller sprekeste av oss.

Her oppe ble det en lang kaffepause i et nydelig høstvær og en fantastisk flott utsikt utover dalen.

Dag 4 ble en flott båttur på Rhinen

Vi passerte områder med  vakre vinranker og gamle borger.

Etter ca. 2 timer gikk vi i av båten og tok plass i vår buss som kjørte videre oppover vakre Moseldalen til Cochem en liten koselig by. Her fikk vi en 2 timers stopp til handling og en frivillig lunsj. Deretter gikk turen tilbake til hotellet. Denne kvelden var det middag på trivelige Rüdersheieimer Schloss, med levende musikk og dans.

Dag 5; Etter en god frokost tok vi ferja over til Bingen og et lite stykke oppover i dalen for å besøke Borgen Reichenstein, en av de flotteste borgene i Rhindalen.

Borgen Reichenstein

Her fikk vi omvisning og det ble tid tien en liten kaffebesøk.  På hjemturen besøkte vi Achbach Besøkssenter, hvor vi fikk se en film om produksjon Weienbrand og likøren til Asbach, Det ble smaksprøver og litt handling før turen gikk tilbake til hotellet. Til middagen på hotellet fikk vi servert, Suppe, salat og Andelår og jordbær med is til dessert.

Etter en tidlig frokost og noen fantastiske fine dager er det tid for å ta farvel med hotell Trapp for denne gang. Vi kjørte via Hannover med frivillig Lunsj under veis. Ferja Stena Leines hadde båtavgang kl. 18.45 og vi fikk servert felles middag på båten, delig buffe.

Etter en god frokost på båten før ankomst Gøteborg kl 09.15 tok vi plass i bussen og turen gikk til Nordby for en liten handletur og deretter gikk tureren tilbake til vårt utgangspunkt Esso, Solheim.

En stor takk til Buss og Reiseservice for et fint opplegg og en trivelig tur.