Publisert den

Tur til Bornholm 21. – 26. juni 2023

I fint sommervær grytidlig onsdag morgen  21.06  kl 07.00, tok 14 glade og forventningsfulle pensjonister fra Lørenskog plass i bussen og turen gikk sammen med 32 andre pensjonister fra Buss og Reiseservice på fine veier forbi Strømstadområdet og ned til Håby hvor det ble en frivillig kafferast.

Videre gikk turen forbi Uddevalla, Gøteborg og ned til Varberg hvor vi spiste lunsj. Etter en god lunsj gikk turen forbi Helsingborg, Malmø og ned til Ystad hvor vi tok en av Bornholmfergene over til Rønne. Vi ankom Rønne ca. kl 19.50 og kjørte direkte til vårt hotell “Strandhotel Balka Søbad” for innsjekking og en sein middag som smakte godt etter en lang dag.

Dag 2: Etter en god frokost tar vi plass i bussen og i dag skal vi kjøre rundt på øya, første stopp ble det gamle silderøkeriet i Halse. Neste stopp ble Hammershus festning med en fantastisk flott utsikt.

Deretter gikk turen til Allinge for lunsj på Norbornholms Røkeri. Her fikk vi smake på alle mat spesialiteter på øya. Etter en god lunsj gikk turen via Gudhjem, med en stopp ved Østerlars Rudkirke og tilbake til hotellet.

Dag 3: Turen gikk til festningsøya Christiansø som lå en 1 times båttur nordøst for Gudhjem. En lokal guide tok oss med en runde rundt på øya. Det bor ca 90 fastboende mensker på denne øy fordelt på ca. 40 husstander.

Vi spiste lunsj på øyas eneste kro. En flott båttur i et nydelig solskinn og helt stille på havet. etter 3 timer på øya gikk turen tilbake til hotellet .

Dag 4: Besøkte vi Swancke som er Danmarks østlige by, her var det torvdag, hele torvet var fylt opp med masse boder og gode tilbud. Utrolig mye pent håndarbeide og ting en kunne få kjøpt, stor stemning, masse mennsker og et trivlig miljø i alle gatene. Vi fikk god tid til shopping for så å kjøre videre for å møte vinbonden på  “Lille Gadegård Vingård” som viste oss rundt i vingården og brænderiet.

Det ble vinsmaking i den hyggelige cafe`n , hvor vi fikk smake av vinene som ble produsert på gården.

Vi fikk også servert en nydelig lunsj. Etter et hyggelig besøk på gården, gikk turen tilbake til hotellet.

Dag5: Etter en tidlig frokost kl 06.00 var det tid for å ta farvel med hotellet og Bornholm for denne gang og kjørte til Rønne for å ta ferja, for å kjøre videre til København. Båten DFDS gikk via Fredrikshavn til Oslo. Etter båtavgang fikk vi servert buffe m/drikke på båten. Vi ankom Oslo ca kl. 10.00 på mandag morgen, og bussen kjørte oss tilbake til vårt utgangspunkt.

Takk til Buss og Reiseservice for en fin og hyggelig tur sammen med mange andre pensjonister.