Publisert den

Tur til Korsika 01 – 10. oktober 2023

I nattens mørke grytidlig 01.10 kl 04.00 tok 9 glade og forventningsfulle pensjonister fra Lørenskog plass i bussen til Tormod Carlsen og turen gikk sammen med 33 andre pensjonister direkte til Gardermoen for flyavgang til Bolonga kl 06.30. Vi ankom Bolonga ca kl 09.00, her møtte vi vår buss og fikk servert norske pølser og lomper før turen gikk rett til Pisa. Her møtte vi vår guide som tok oss med på en byvandring i denne vakre byen. vi fikk se det skjeve tårnet og katedralen.

Frivillige lunsj denne dagen og litt tid på egenhånd. Deretter gikk turen videre og vi sjekka inn på vårt “Hotell Pisa” og fikk servert middag i restauranten. Det smakte godt etter en lang dag.

Dag 2. Etter en tidlig frokost går turen til Livorno i fin morgensol for å ta ferja over til Bastia.

Ferjeturen over til Bastia tok ca 4 timer. Her venta vår buss å vi kjørte direkte til Porto-Vecchio og sjekka inn på vårt hotell Costa Salina, hvor vi skulle bo i 3 dager.

Costa Salina var et kjempe fint og koselig hotell med panorama utsikt over sjøen, utendørsbasseng med solterrasse. Her kunne vi nyte noen fine dager og spise en god frokost og middag hver dag på hotellet.

Dag 3. Denne dagen var til fir disposisjon og vi kunne gjøre oss kjent i byen. En trivelig by, med mange trivelige spisesteder og små butikker. Frivillig lunsj denne dagen.

Dag 4. Etter en god frokost tok vi plass i bussen å kjørte til Bonifacio som er en by på sørspissen av Korsika. Vi startet med en båttur, vi fikk se grotter og Calanques dramatiske klipper. Det var ganske store bølger når vi kom litt ut i det åpne havet, men det var en fin båttur.

Etter ca. 1 time ute på havet gikk båten tilbake til kaia og vi tok et lite tog opp i byen. Byen hadde en spektakulær beliggenhet på hvite kalksteins klipper skulpturert og under skåret ved sjøen, slik at bygningene henger utover kanten.

Her møtte vi vår guide som fortalte litt om byen, å de som ønska det kunne bli med på en gaidet tur i byen. Flere av oss valgte å gå litt rundt på egenhånd. Det var en liten trivelig og koselig by, hvor vi spiste en frivillige lunsj. Etter noen fine timer i denne trivelige byen gikk turen tilbake til hotellet og en god middag.

Dag 5. Etter frokost tar vi farvel med vårt hotell for denne gangen og vi kjørte direkte til Bastia med båtavgang kl 13.30, det ble servert lunsj på båten og vi ankom Livono kl 17.35. Vi kjørte direkte til vårt hotell Villa Cappugi. Vi fikk servert middag om kvelden på restauranten.

Dag 6. Etter en god frokost møtte vi vår guide som tok oss med på en guidet tur i Firenze og vi fikk se katedralen. Byen er kjent for sine storslåtte kunstsamlinger, sine gamle vakre bygninger og sin rike historie. Det ble litt tid på egenhånd og en frivillig lunsj.

Bussen venter på oss og turen gikk videre til Lugano, byen ligger på grensen mellom Sveits og Italia for overnatting. Vi ankom Hotell Ceresio, Lugano seint på kvelden og fikk servert middag.

Dag 7 hadde vi en lang transport etappe foran oss til Rüdersheim med en frivillig lunsj under veis. Det var stor trafikk på auto banen så vi valgte noen små koselige veier, før vi kjørte innpå auto banen igjen.

Vi ankom Bingen ca. kl 17.00 for å ta ferja over til Rüdersheim, hvor vi sjekka inn på vårt sentrums hotell og fikk servert en god middag, som smakte godt etter en lang kjøretur.

Park hotell var et fint og koselig hotell som lå ved Rien. Rüdersheim er en livlig og trivelig by. Etter en god middag gikk hele gruppen en liten rundtur i den vakre byen som allerede var i julestemning.

Vinstuer og restauranter sørga for hyggelig atmosfære. En fin kveldstur til å gjøre seg kjent i disse vakre omgivelsene og vi måtte smake på en Rüdersheimer kaffe før turen gikk tilbake til hotellet.

Dag 8. Etter en god frokost går turen til slottet Schloss Marksburg her fikk vi en guidet tur til dette slottet som var fra 1200-tallet og som er et av få middelalderslott i Mittelrheim regionen som aldri har blitt angrepet eller ødelagt. Vi fikk se rustninger helt fra romertiden, smedens verksted og hvor bispen bodde.

Slottet lå fint til og hadde en fantastisk flott utsikt utover Rien og flere av oss valgte og ta en kopp kaffe og nyte den flotte utsikten, for det var mange tunge og dårlige steintrapper å gå. Etter omvisningen spiste vi lunsj i restauranten. Etter en god lunsj gikk turen videre til Hannover, hvor vi sjekka inn på Leonardo hotell. Middag på hotellet på kvelden.

Etter frokost kjørte vi direkte til Kiel hvor Color Line hadde avgang kl 17.30, på kvelden fikk vi servert buffe inkl. 1 drikke. Senere på kvelden var det reservert plass til oss i Show lounge, samt servering av 1 glass musserende vin. Resten av kvelden til fri disposisjon.

Dag 10. vi spiste en god frokost på båten før vi ankom Oslo kl 10.00. Her sto det to busser og venta på oss, den ene gikk til Drammen og den andre til Oslo Bussterminal og videre opp til Lørenskog hvor vi var tilbake til utgangspunktet ca. kl 11.30.

En stor takk til Buss og Reiseservice for et fint opplegg og en minnerik tur sammen med andre hyggelige pensjonister.

En kommentar Tur til Korsika 01 – 10. oktober 2023

1. Hei Klara ,dette er et fantastisk fint innlegg fra Korsika turen Klara.
    Det er en alle tiders tekst med masse fine bilder.
    Veldig fint og lese og se bilder fra den turen for oss som ikke var med.

Stor klem til deg for fint innlegg.