Publisert den

Høsttur -Wadahl

I år gikk foreningens høsttur til Wadahl Høyfjellshotell 7 – 11. september. Hotellet ligger på Gålå i Gudbrandsdalen,  922 moh. med panoramautsikt over Jotunheimen.

Mandag 7. september tok 46 forventningsfulle pensjonister plass i to av Finn Carlsen Turistbusser. På grunn av korona-situasjon kjørte vi med to busser, som hadde avgang fra Esso, Solheim kl. 9.00. Første stopp var Mjøstårnet, Brumendal  med en kafferast og rundstykker på 3 kvarter. Videre gikk turen via Lillehammer over fjellet til Skeikampen, hvor vi kjørte inn på Peer Gynt veien og forbi Fagerhøy Fjellstue som ligger 1018 ovh. et vakkert fjellparti og videre frem til Gålå. Vi ankom hotellet kl. 13.30.

Her ble vi ønsket velkommen av et hyggelig personale og en god lunsj, som smakte godt etter en lang kjøretur. Etter lunsj var det innsjekk av rom og kl. 18.00 møttes vi i restauranten,  hvor vi fikk informasjon om hotellets historie og program for hele uken. Før middagen ble det servert en alkoholfri  aperitif. Orkesteret spilte til dans etter middagen alle dager. Wadahl ligger midt i et av våre fineste fjellområder og har et fantastisk fint turterreng med flere merkede turstier og egene turkart, hvor en kan velge mellom korte og lange turer,  eller en “Bli kjent tur” med hotellets aktivitetsleder til “Utsikten.” Hotellets innendørsbasseng, badstue, og trimrom var åpent hver dag.

Hotellet er  kjent for sin gode mat og et hyggelig personale. På grunn av korona-situasjon fikk vi til lunsj servert en tallerken rett (kjøtt eller fisk) og til middag en 3 retters middag.

På onsdag 9. september var det Bingo i Restauranten fra kl. 16.00 og på torsdag 10. september fikk vi en fin dagstur til Vågåmo og Blahø (Blåhøe eller Jetta som den ellers kalles.) Vi kjørte Peer Gynt-veien via Vinstra  og Sel til Vågåmo, her tok vi fjellveien opp til Blåhøe som ligger 17 km fra Vågåmo sentrum og ruvet med sine 1618 moh. Et fantastisk flott fjellparti, hvor vi fikk et nydelig skue ut over Kristine Lavransdatters rike mot Høvringen, Sel, Lesja, og Rondane. Det ble bare en kort stopp der oppe for det blåste bra/-og det var ganske kaldt der oppe.

Etter en kort stopp i vinden og en liten runde oppe på platået for å nyte den fantastiske utsikten, gikk turen tilbake til Vågåmo Hotell hvor vi fikk servert en god lunsj.

Etter en god lunsjpause på 1. time, var det tid for å ta fatt på tilbake-turen. Vi kjørte via Randsverk med en liten stopp i Heidal. Fjellbygda Heidal ligg øverst i Gudbrandsdalen ved porten til Jotunheimen. Her ligger Heidal Ysteri en liten lokal bedrift som er kjent for sin gode brunost og prim. Her fikk vi først en orientering om historien til Heidals Ysteri og produksjon av den kjente Heidals osten, prim og rømmegrøt. Produkt-utsalget har åpent i sommer-halvåret.  Her fikk vi gå inn i butikken å handle med oss god ost og prim.  Deretter gikk turen tilbake til Wadahl hotell i god tid før middagen.

Etter middagen møttes vi kl. 20.00 i restauranten til premieutdeling fra tirsdagens Hesteskokasting, ringspill, pil kasting og quiz oppgaven.

På fredag etter en god frokost var det tid for å si farvel med Wadahl for denne gang. På hjemmturen kjørte vi Per Gynt-veien til Vinstra og langs hele Vinstervatnet et flott fjellparti over til Bygdin og videre ned til Beitostølen hvor det ble tid for en kort pause og beinstrekk.

Deretter gikk turen videre til Veikroa, Nes i Ådal med en siste stopp for en matpause på 3 kvarter. Etter en fin uke hvor vi fikk oppleve fjellet på sitt vakreste med frisk fjelluft, skog og vakre høstfarger var vi trygt tilbake til utgangspunktet på Esso, Solheim kl. 17.15. En stor takk til Finn Carlsens Turistbusser og våre to hyggelig og dyktige sjåfører Bjørn og Ingmar for et fint opplegg og en fin tur.

Turkomiteen takker dere alle som på hver sin måte bidro til at vi i disse koronatider fikk en fin og hyggelig fjelltur.